در حملونقل شهری و بینشهری، شناخت ظرفیت مجاز خودروهای باربری نقش بسیار مهمی در ایمنی، هزینه و سلامت وسایل نقلیه دارد. بسیاری از مردم هنگام انتخاب خدمات باربری یا وانت بار، تنها به نوع ماشین نگاه میکنند و توجهی به ظرفیت مجاز آن ندارند. این موضوع میتواند موجب خسارت به بار، خرابی خودرو یا حتی جریمههای سنگین شود. معمولا بسیاری از رانندگان مخصوصا در حمل و نقل درون شهری و مسافت های کوتاه بارهایی با ظرفیت بالاتری از خودرو چه به لحاظ حجمی و چه وزنی حمل می کنند. این موارد حتی در صورت اسیب ندیدن بار و حمل موفق آن به شدت و به مرور زمان به خودرو آسیب وارد می کند. هزینه های اضافه بار برای خودرو ها معمولا به لحاظ حجمی قابل قبول بوده و اضافه بار وزنی بسیار خطرناک است.
اگر ساکن اصفهان هستید و به دنبال خدمات مطمئن باربری در اصفهان یا وانت بار در اصفهان هستید، آگاهی از ظرفیت مجاز انواع خودروهای باربری، انتخاب دقیقتری را برای شما ممکن میسازد.
اگر قصد استفاده از خدمات وانت بار در اصفهان یا باربری در اصفهان را دارید، شناخت ظرفیت مجاز وسایل باربری به شما کمک میکند انتخابی هوشمندانه و ایمن داشته باشید. رعایت این استانداردها نه تنها به نفع شما بلکه به نفع راننده، شرکت باربری و حتی دیگر رانندگان در مسیر است. جهت دریافت مشاوره حتما با شماره 37171-031 به صورت شبانه روزی در تماس باشید.
در ادامه به بررسی جزئی این موضوع میپردازیم.
وانتهای سبک مانند وانت پراید، آریسان و همچنین وانت های سنگین تر مانند مزدا و اریسان ، معمولاً برای حمل بارهای سبک در مناطق شهری استفاده میشوند. ظرفیت مجاز برای:
این اعداد معمولاً در کارت خودرو نیز درج شدهاند و رعایت آنها برای جلوگیری از خسارت و جریمه الزامی است
جریمههای حمل بار غیرمجاز در محدوده شهری
حمل بار بیشتر از ظرفیت مجاز در داخل شهرها میتواند منجر به جریمه نقدی و توقیف خودرو شود. پلیس راهور معمولاً در معابر پرتردد شهری به این موضوع حساسیت بالایی دارد.
بهترین وانت بار برای حمل و نقل شهری و بین شهری بدون شک نیسان بار می باشد.
نیسان بار که یکی از محبوبترین خودروهای باربری در ایران است، ظرفیتی بین 1800 تا 2200 کیلوگرم دارد. این خودرو برای حمل بارهای متوسط به شهرستانها بسیار مناسب است. از این خودرو برای بارهای حجیم مانند اثاث کشی های درون شهری نیز استفاده می شود.
برای بارهای صنعتی با وزن بالا یا ابعاد بزرگ، نیسان گزینه مناسبی نیست. اما برای جابهجایی دستگاههای سبک یا محمولههای نیمهسنگین در مسیرهای کوتاه و میانبرد، انتخاب ایدهآلی است. آشنایی با ابعاد بارخور نیسان به شما در جا به جایی ادوات صنعتی کمک شایان توجهی می کند.
برای تردد بینشهری، داشتن کارت هوشمند ناوگان و معاینه فنی معتبر الزامی است. برخی جادهها نیز محدودیت تردد شبانه برای نیسان دارند.
انواع مختلفی از ماشین های سنگین باربری را داریم که هر کدام کاربرد و ظرفیت متناسب با خود را دارند در ادامه به معرفی انواع ماشین های باربری سنگین و ظرفیت مجاز آنها اشاره می کنیم.
نوع کامیونت | ظرفیت مجاز بار | محور | توضیحات |
---|---|---|---|
خاور 608 | 2.5 تن | 2 | مناسب حمل بارهای متوسط در شهر |
خاور 809 | 4 تن | 2 | مقاومتر با موتور قویتر |
کامیونت ایسوزو | 3.5 تا 5 تن | 2 | کیفیت بالا و مناسب بار بینشهری سبک |
نوع کامیون | ظرفیت مجاز بار | محور | توضیحات |
---|---|---|---|
کامیون دو محور (6 چرخ) | 10 تن | 2 | رایج در حمل بار شهری و بینشهری |
کامیون سه محور (10 چرخ) | 15 تن | 3 | مناسب بارهای سنگینتر |
نوع تریلی | ظرفیت مجاز بار | محور | توضیحات |
---|---|---|---|
تریلی کفی | 22 تا 24 تن | 5 محور | مناسب حمل کانتینر، آهنآلات |
تریلی چادری (ترانزیت) | 22 تا 25 تن | 5 محور | مناسب حمل بارهای بستهبندی شده |
تریلی کمپرسی | 18 تا 22 تن | 5 محور | مخصوص بارهای فلهای مثل ماسه |
تریلی یخچالی | 20 تا 23 تن | 5 محور | مناسب حمل مواد غذایی فاسدشدنی |
برای حمل بارهایی نظیر لوازم صنعتی، دستگاههای بزرگ یا مصالح ساختمانی در حجم بالا، کامیونهای سنگین گزینهای ضروری هستند. انتخاب اشتباه میتواند هم به بار آسیب بزند و هم هزینه اضافی ایجاد کند.
در اغلب شهرهای ایران از جمله اصفهان، کامیونهای سنگین اجازه تردد در ساعات پرترافیک مانند ۷ تا ۹ صبح و ۵ تا ۸ عصر را ندارند.
تعداد محور، نقش مهمی در تعیین ظرفیت دارد. هرچه تعداد محور بیشتر باشد، فشار وزن بهتر توزیع میشود و ظرفیت قانونی بالاتری در اختیار راننده قرار میگیرد.
در باربری شهری، مجوزها و قوانین اغلب محدودکنندهتر هستند تا از ترافیک و آسیب به زیرساختها جلوگیری شود. اما در حمل بار بینشهری، سختگیریها بیشتر در زمینه ایمنی و سلامت وسیله است.
مدیریت درست این موضوع میتواند هزینهها را کاهش داده و ایمنی را افزایش دهد.
حمل بار بیش از ظرفیت میتواند منجر به خرابی زودهنگام سیستم تعلیق، جلوبندی، ترمز و موتور شود. این موضوع هزینههای تعمیر و نگهداری را بالا میبرد.
در صورت تصادف، اگر مشخص شود بار بیش از حد مجاز بوده، شرکت بیمه باربری میتواند از پرداخت خسارت خودداری کند و راننده را مقصر بداند.
بار اضافی باعث ناپایداری وسیله نقلیه میشود. این موضوع در پیچها، سرازیریها و ترمزهای ناگهانی، خطر آفرین خواهد بود.
سوالی است در خدمتیم
تشکر بابت مطالب مفیدی که ارائه دادین