قوانین باربری برای بارهای سبک و سنگین درحالت کلی شبیه به یکدیگر هستند اما این قوانین در مورد بارهای درون شهری و بارهای برون شهری متفاوت می باشد. قوانین باربری برای ماشین های سبک و ماشین سنگین باربری هم اندکی با هم متفاوت است.
اما عمده مواردی که باعث بروز اختلاف در حمل بار و باربری ها می شود و در نتیجه آن ارجاع به عوامل قهری می شود ناشی از عدم اطلاع رسانی دقیق از :
و مواردی از این قبیل می باشد و شناخت دقیق و رعایت این موارد باعث کاهش اختلافات خواهد شد
در درجه اول کلیه متصدیان و عوامل ارسال بار در دفاتر باربری ملزم به دریافت تمامی این اطلاعات از مشتری بوده و باید تمامی این قوانین را برای مشتری توضیح دهند.
ممکن است قوانین در هر شهری متفاوت باشد به طور مثال قوانین باربری در اصفهان در مورد محل های بارگیری، ساعت بارگیری در سطح شهر، پایانه رانندگان و … متفاوت است.
اطلاع از برخی قوانین و مقررات باربری باعث کاهش تنش ها و اختلافات می شود و ما در ادامه سعی داریم برخی از این موارد را جهت کسب اطلاعات بشتر طرفین اشاره کنیم شاید برای بهبود شرایط کمک کننده باشد
در خصوص قوانین بیمه باربری لازم است بدانیم که: کلیه بارهای درون شهری برون شهری که برای آنها بارنامه صادر می شود ملزم به بیمه شدن هستند.
شما با دادن اطلاعات از قیمت بار و همچنین نوع آن می توانید از هزینه بیمه بار مطلع شوید.
طبق قانون بیمه باربری شامل چه مواردی می باشد؟
مواردی که شامل بیمه باربری می شود به شرح ذیل می باشد و هر گونه اتفاق دیگری با مسئولیت راننده می باشد.
هر یک وسایل نقلیه دارای قوانین باری خود هستند به طور مثال وانت بارها ( پیکان-مزدا-نیسان) هر کدام دارای ظرفیت بارگیری از لحاظ وزنی و ابعاد می باشد.
پیکان بار 700 کیلو – مزدا یک تن- و نیسان دارای حداکثر 2 تن است.
سایر ماشین های سنگین باربری مانند خاور 4 تن، تک 10 تن، جفت 15 تن، تریلی 26 تن ظرفیت دارند.
شرایط اضافه بار و قوانین آن برای هر خودرو متفاوت است که برای اطلاع از آن می توانید به بخش انواع وانت ها مراجعه شود.
طبق قوانین باربری، بارنامه سند حمل بار شما می باشد.
برای صدور بارنامه اطلاعاتی از قبیل ادرس فرستنده و گیرنده، نام فرستنده و گیرنده، شماره تماس فرستنده و گیرنده، کد ملی و کد پستی نیاز است.
هر راننده ای که اقدام به دریافت بارنامه می کند حتما باید دارای کارت هوشمند برای خود و وسیله نقلیه باشد.
داخل بارنامه اطلاعاتی از قبیل مشخصات راننده، فرستنده، گیرنده، شماره تماس، کرایه حمل، بیمه بارو.. درج می شود.
منظور از بار غیر مجاز در باربری ها به 2 دسته تقسیم می شود.
یکی بارهایی هستند که حمل آنها از نظر قانونی غیر مجاز است مانند بارهای قاچاق یا بارهایی که به صورت قانونی دارای فاکتور و برگه خرید نباشند.
نوع دیگر بارهای غیر مجاز بارهایی هستند که از لحاظ ابعادی حمل آنها غیر مجاز بوده و ماشین حمل آن برای جا به جایی مناسب نمی باشد.
مثل حمل بارهای 6 متری برای نیسان یا بارهای سبک حجمی که ارتفاع آنها بیشتر از باربند یا بدنه اطرافی خودرو مورد نظر باشد.
در هر مورد حمل بارهای غیر مجاز پلیس راه مجاز به توقیف خودرو و بار بوده و مراتب به دادگاه ارجاع داده می شود.
بارهای درون شهری عمدتا توسط انواع وانت بار ها و یا کامیونت های 6 تن حمل می شوند.
سایر خودروهای باری مجاز به تردد در داخل شهر نبوده و معمولا در پایانه های اطراف شهر اقدام به تخلیه و بارگیری می کنند.
بارهای درون شهری هم مانند برون شهری نیازمند صدور بارنامه می باشد.
در باربری درون شهری خود راننده موظف به دریافت و چیدمان بارها داخل خودرو می باشد.
عمده بارهای درون شهری اثاث منزل و لوازم خانگی است.
استفاده از چادر یا پلاستیک ضخیم برای بارهای درون شهری لازم است.
نحوه چیدمان بار داخل خودرو بر عهده راننده بوده و مسئولیت حمل آن تا مقصد بر عهده ایشان می باشد.
قوانین باربری برون شهری در بسیاری از موارد شبیه به باربری درون شهری می باشد اما تفاوت های وجود دارد که به دلیل شرایط خاص ایجاد شده است حتی در قوانین باربری بین شهری قوانین سختگیرانه تری وجود دارد.
هر نوع باری با هر ابعادی مجاز به حمل بین شهری نمی باشد.
مسئولیت صدور بارنامه و بیمه نامه معتبر بر عهده باربری است.
هر نوع راننده ای صلاحیت حمل بار بین شهری را ندارد.
در مواردی بنا به صلاحدید باربری ها ممکن است خودروی درخواستی از سمت مشتری برای بار مورد نظر مناسب نبوده که در این موارد با مشورت کارشناسان حمل بار دفاتر اقدام به جایگزینی خودروی مورد نظر می کنند.
برای حمل بار یک سری جرایم حمل و نقل از سمت راهنمایی و رانندگی لحاظ می شود که عمده آن ها به دلیل بار زدن بیشتر از ظرفیت خودرو چه از لحاظ حجمی و چه از لحاظ طولی می باشد که معمولا منجر به توقیف بار و خودرو به دلیل خطرناک بودن و حادثه ساز بودن است.
سوالی که شاید برای خیلی ها مطرح باشد این است که جریمه ای که توسط راهنمائی و رانندگی برای مانشین انجام می شود به عهده چه کسی است؟
به طور قانونی راننده تحت هیچ شرایطی نباید بار نامتعارف نسبت به ماشین خود قبول کند بنابر این در صورتی که جریمه ای صورت بگیرد خود راننده باید اقدام به پرداخت آن کند مگر اینکه توافقی بین راننده و صاحب بار صورت بگیرد که در این صورت باید بین خودشان این مسئله را حل و فصل کنند.
قوانین بارگیری و تخلیه بار با توجه به شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد.
طبق قانون راننده مسئولیت چیدامان بار و سالم رساندن بار از مبدا تا مقصد را بر عهده دارد لذا در صورت بروز هر گونه مشکلی باید راننده پاسخگو باشد بنابر این ملزم است استاندارد های باری را به نحوه عالی رعایت کند.
یکی از مسئولیت های راننده تحویل گرفتن بار در حین بارگیری است. ممکن است بارگیری توسط لیفتراک یا جرثقیل انجام شودکه نیازی به چیدمان توسط نیروی انسانی مخصوصا راننده نیست اما در مواردی که بارگیری توسط کارگر و راننده انجام می شود چیدمان داخل خودرو با راننده بوده و مسئولیت مهار آن از مبدا تا مقصد به عهده ایشان می باشد.
از دیگر مسئولیت های راننده میتوان به:
تا زمانی که بار در تصرف راننده است مسئویت آن بر عهده راننده بوده و پس از تخلیه یبر عهده مشتری می باشد.
در مواردی رانندگان می توانند در صورت عدم دریافت به موقع و تمام و کمال کرایه طی شده از مشتری و باربری شکایت کند که این مورد از طریق تماس با شماره 141 میسر می باشد
در صورت بروز هرگونه مشکل و اختلافی در مواردی که اشاره شد و یا هر مورد دیگری سعی بر حل اختلاف و مشکلات پیش آمده با دفاتر باربری می باشد
در صورت عدم دریافت جواب درست از دفاتر باربری و یا عدم پیگیری، مرجع رسیدگی به اختلافات باربری اداره راه و ترابری می باشد که با شماره 141می توانید موضوع را مطرح و پیگیری نمائید.
قابل ذکر است جهت ارتباط با اداره راه و شهر سازی شهر اصفهان می توانید از ادرس زیر استفاده نمائید.
تمامی حقوق محفوظ می باشد. | طراحی شده توسط: وب سايت خوب